Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حسین‏علی رمضانی پژوهشگر علوم انسانی اسلامی و مدرس دانشگاه به مناسبت عِیدُالله الأکبَر غدیر خُم یادداشتی با عنوان جایگاه ولایت در سیر کمال انسان­ها نگاشته که در ادامه از نظر شما می گذرد؛

حیات طیبه در سایه ­سار حق و صراط مسقیم دین اسلام ممکن خواهد بود. دینی که در سیر نزول وحی، منطبق بر تکامل وجودی انسان­ ها به نقطه کمال رسیده که "اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً"(مائده/ آیه ۳).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان لاجرم برای رسیدن به حقیقت، باید از طریق دین به سوی کمال، حرکت دائمی داشته باشد و در این سیر و شدنِ کمالی، باید به دو ثقل اکبر قرآن و عترت تمسّک جوید.

وَ قَالَ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ. دو ثقلی که نقش عظیم ولایت را در نظام تکوین و تشریع بر عهده دارند. قرآن کتاب انزال پس از غدیر خم به کتاب تنزیل تبدیل شد و از سماء با ورود عترت در سیر تکوینی عالم و تشریعی معرفت، بار دیگر جهت انضمامی شدن با زندگی بشر بر أرض نازل گردید. قرآن پس از انزال بر قلب نازنین حضرت ختمی مرتبت(ص) بعد از واقعه غدیر خُم، در ارکان روابط بشری، با همه ابعاد وجودی او - چه آفاقی و چه أنفسی- سیر کمال را طی نمود. غدیر؛ جمع قلب آخرین پیامبر وحی(ص) با عقل اولین امام تفسیر عملی وحی در نظام تکوین بوده است و حیات طیبه بشر منوط به تبعیت از این دو حامل قلب و عقل شد.

ولایت؛ ثقل اکبر نظام هستی است و مسیر رشد بشر وابسته به آن است و خوشا سعادت انسانی که در سیر ولایت حق و در صراط مستقیم دین اسلام گام بردارد که ... «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی‌ لَا انْفِصامَ لَها ...» (بقره/ آیه ۲۵۶). و عروه الوثقی، همان ولایت قرآن و عترت است. این دو ثقل عامل تعادل نظام تکوین هستی و نظام تشریع معرفتی است و وحدت بین همه ابعاد وجودی انسان را به ارمغان می­ آورد.

ولایت در دو طیف الله و کفر قرار دارد و ایمان به غیب مبنای ولایت الله بوده و کفر و الحاد مبنای ولایت طاغوت است. میزان ایمان انسان به عوالم دیگر هستی که در گزاره ­های دینی بیان گردیده و بر اساس اصول و قواعد براهین عقلانی – اینجا منظور عقل سالم و نه عقل مشوب به وهم - به آن مهر تأیید زده شده است، به ولایت الله نزدیک می ­شود. در این سیر انسان مؤمن، در ظلّ ولایت الله از عالمِ متکثّرِ ظلمانی به سوی عالمِ کوثرِ نورانی هدایت می ­شود که "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ..."(بقره/ آیه ۲۵۷)

طیف دیگر ولایت، ولایت طاغوت است که بر اثر پوشش ­های عاریتی، انسان عوالم دیگر غیب را انکار نموده و بر حق و حقیقت کفر می­ ورزد و در این سیر از فطرت پاک بشری به سوی قهقرای نفسانیت سقوط خواهد کرد و لاجرم از عالم نور به سوی عالم ظلمات می­ رسد که .... «وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ ...» (بقره/ آیه ۲۵۷).

بروز و ظهور ولایت الله در عالم تکوین در دو ثقل اکبر قرآن و کبیر عترت است. این دو در کنار هم و با هم انسان را به کمال می‌­رسانند و یکی بدون دیگری انسان را از صراط حق به سُبُل انحراف، خرافه و افراط و تفریط می­‌کشاند. قرآن؛ همچنان که کتاب شفاء و رحمت برای مؤمنین است؛ برای انسان ­های ظالم، جز خسارت چیزی نیست. ظهور عینی و عملی قرآن در سیره و گفتار ائمه اطهار(ع) نهاده شده است و این دو مکمل یکدیگر هستند. مفسّرین واقعی وحی ائمه معصومین(ع) بوده و باب هر نوع تفسیر به رأی از آیات وحی را از دیگر آحاد بشری می ­بندند.

قرار گرفتن در مسیر ولایت الله، تنها با گذر کردن از عالم متکثر مادی ممکن خواهد بود. عبور انسان­ ها از ظلمات شهوت، غضب و قوه خیال با هدایت ثقلین صورت پذیرفته و در این مسیر برای قلیل دیّانون این امر ممکن گردید. افرادی که در این طریقت استقامت پیشه کرده ­اند، طبق سنّت لایتغیّر الهی در این عالم به مقام حکمت رسیده و طبق وعدۀ لایتخلّف حضرت حق در عالم دیگر، نزد قرآن و عترت از حوض کوثر خواهند نوشید و یا نوشانده می­ شوند، که وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً(جنّ/ آیه ۱۶).

آنگاه که در غدیر خم، دین کامل شد و ولایت از عالم رسالت – هرچند مقام والای نبی اکرم (ص) نیز در مقام امامت قرار دارد - به سمت و سوی عالم امامت سوق یافت، حجّت و نعمت بر کل عالمیان تمام شد و انسان ­ها باید در روز حساب نسبت به این نعمت پاسخ­گو باشند. ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ(تکاثر/ آیه ۸). نعمت ولایت، مانند مصباح هدایتی در ظلمات جهل معرفتی و سفینه نجاتی در عالم متلاطم و آشوب ­زده هستی را ماند که انسان­ های قابل، لایق و مستعد را سوار کرده و به ساحل أمن و اطمینان می­‌رساند. سفینه اعظم اسلام که سکان‌دار آن عظمت أئمه اطهار(ع) هستند و قرآن به عنوان سفینه و امامان(ع) به عنوان سکانداران آن، هر دو نقش ولایت بر کل موجودات "بِمَا کَانَ وَ بِمَا یَکُونَ" دارند.

هر چند پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجّه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امر ولایت را به حضرت علی (ع) می­‌سپارد، اما سعه وجودی واقعه غدیر خم و امر عظیم ولایت معطوف و محکوم به یک زمان و مکان خاص نیست، بلکه تمام ساحات زمانی و مکانی را در می‌­نوردد. امر ولایت، جهت زندگی انسان­ها را نشان می ­دهد و انسان­ های کمال­ جو، خود را در صراط ولایت وحی و ائمه معصومین(ع) قرار می ­دهند و در این مسیر برای رسیدن به کوثر ناب حقیقت، خود را از هر نوع دلبستگی به امور عاریتی این عالم متکثّر دور نگه می دارند.

ولایت الله؛ به واسطه امامان معصوم(ع) و در صورت غیبت معصوم(ع)، توسط ولایت فقیه بر امّت مؤمن و موحّد ظهور و بروز عینی می ­یابد. ولایت شیطان نیز؛ به واسطه ائمه کفر و طاغوت بر مردم خواهان تکاثر ظهور می‌­یابد. یکی به سوی فلاح در شدنی دائمی است که قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (مؤمنون/آیه ۱) و دیگری در بیع و شرایی برآمده از غرور و جهالت در خسرانی ابدی به سر می­ برد که أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدی‌ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما کانُوا مُهْتَدِینَ‌ (بقره/ آیه ۱۶).

و آخِرُ دَعوَینَا أنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

کد خبر 4695419

منبع: مهر

کلیدواژه: عید غدیر خم غدیر خم کنفرانس بین المللی عید غدیر خم فعالیت های قرآنی دعای عرفه قرآن آیت الله جوادی آملی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب عید سعید قربان فلسفه علوم انسانی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی گام دوم انقلاب حج تمتع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند

به گزارش صدای ایران از ایرنا از حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی روز شنبه در مراسم اقامه عزای امام جعفرصادق (ع) در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) مشهد افزود: حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند و باید برای دفاع از ذخایر شیعی تدابیر هوشمندانه‌ای داشته باشد.

وی گفت: حوزه باید عالم به زمان خود و فرهنگ‌های رایج روزگارش باشد و از سیاست و سیاست مداران زمان با خبر و دنیای خودش را بشناسد و از آنچه که در غرب، مراکز نظامی، اماکن صنعتی و نظام بانکداری اطلاع جامع داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: حوزه علمیه علاوه بر عالم بودن و نگهبانی از ارزش‌های دینی، و صیانت از عزت، شرف و استقلال ملت باید اهل عمل باشد، چرا که اگر از پیشرفته‌ترین فنون و مهارت‌ها در عرصه‌های مختلف دانش برخوردار باشد، اما اهل عمل نباشد در انجام رسالتش موفق نخواهد شد.

وی افزود: حوزه با مردم و در میان مردم باشد، چرا که اگر حوزه به عنوان علامه دهر روزگار خود شناخته شود، اما از مردم بریده و جدا باشد، دیگر نمی‌تواند نگهبان ایمان، عقیده، فرهنگ، اخلاق، ادب و حجاب و عفاف ملت باقی بماند.

آیت الله حسینی خراسانی گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیت مایه چشم روشنی رهبر معظم انقلاب هستند.

وی همچنین با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: نظام جمهوری اسلامی به فرماندهی فرمانده کل قوا و فقیهی از مکتب امام صادق (ع) توانست مراکز حساس اسرائیل را هدف قرار دهد و گنبد آهنین این رژیم منحوس را در هم کوبد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مردم پشتوانه حوزه‌های علمیه هستند، یکی از دلایل پایداری روحانیت را، حمایت ملت خواند و افزود: حوزه‌های علمیه با همه زهد، تقوا و دیانت بدون حمایت مردم اعتبار ندارند.

وی به وضعیت معیشت طلاب و روحانیت اشاره و بیان کرد: اگر معیشت سامان نگیرد، از هر قشر و ملتی که نیز باشند، دچار آسیب خواهند شد، البته با قناعت، زهد و مجاهدت می‌شود شرایط زندگی را مدیریت کرد، اما باید مشکل معیشت به صورت اساسی حل شود.

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی
  • برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی
  • معلّمان، قافله‌سالاران کاروان روشنگری
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد