غدیر، یك حماسه است/ ولایتپذیری؛ عامل پیروزی بر دشمنان اسلام
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۷۰۵۷
به گزارش ایكنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحیالدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیراز شب گذشته، 27 مرداد در مراسم اولین شب شعر غدیر قشقایی ضمن تبریك فرا رسیدن دهه ولایت و امامت گفت: بحث غدیر و اتفاقی که در سال 10 هجرت در صحرای غدیر افتاد یک قضیه کوچک نیست که در طول تاریخ افتاده و تمام شده است.
وی با تأكید بر اینكه غدیر یک واقعه تاریخی هم نیست بلكه یک حماسه است و حماسه را کسی متوجه میشود که خود اهل حماسه باشد، گفت: بحمد الهی خداوند روح حماسی را در میان عشایر قرار داده است و این قوم به خوبی امتحان خود را پس داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طاهری افزود: اگر بخواهیم از نگاه قرآن به واقعه غدیر توجه كنیم، تنها با آیه تبلیغ میتوان تمام غدیر را متوجه شد؛ آیهای كه فرموده است اگر پیامبر اکرم(ص) امر الهی را اجرا نکرده بود رسالت او و زحمات تمام انبیا الهی ناتمام میماند.
وی با بیان اینكه هدایت بشریت در اختیار امامت است، گفت: پیغمبر منذر است «... أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ؛... تو فقط هشداردهنده اى و براى هر قومى رهبرى است» (آیه 7 سوره رعد) برای هر قومی هادی گذاشته شده است این هادی کسی نیست جز وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع)، لذا میفرماید « یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...؛ اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پیامش را نرسانده اى...» (آیه 67 سوره مائده).
دبیر جامعه روحانیت شیراز یادآور شد: خداوند در حدیث قدسی میفرماید ای پیامبر(ص) اگر علی(ع) نبود تو را خلق نمیکردیم، نه تو بلکه تمام انبیای الهی آمدند و برای غدیر و امیرالمؤمنین(ع) مبعوث شدند تا ولایت امیرالمؤمنین(ع) ابلاغ نشود کافرین امید دارند و مأیوس نشدهاند و هنوز احساس میکنند میتوانند کاری انجام دهند.
رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین (ع) گفت: ابن عباس میگوید بارها دیدم وقتی پیامبر میخواهد خداوند متعال را قسم دهد عرض میکند الهی بحق علی و دعای پیامبر(ص) بهحق علی(ع) مستجاب میشد.
عظمت ولایت در مقابل توطئههای انگلیس
وی در ادامه سخنان خود با اشاره با اتفاقات چند ماه اخیر و حضور نفتکش انگلیسی در آبهای خلیج فارس و توقیف این نفتکش توسط چند تن از پاسداران جان بر کف و دل بسته به ولایت و تفسیر آیه شریفه «... الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا...؛ ... امروز كسانى كه كافر شده اند از [كارشكنى در] دین شما نومید گردیده اند...» (آیه 3 سوره مائده) گفت: اتفاقات اخیر عظمت ولایت الهی متصل به ولایت امیرالمؤمنین(ع) را نشان داد.
طاهری همچنین به رشادتهای عشایر در طول انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: قشقاییها و عشایر در طول تاریخ این مملکت همیشه بهعنوان مدافع حریم ولایت در میادین مختلف حضور داشتند و در مبارزه با استعمار و استثمار پیشتاز بودهاند.
دبیر جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: زمانی انگلیس در جنوب كشور سرباز پیاده میكرد و ایلات عشایر در مقابل آنها میایستادند و مبارزه میكردند اما باز علیرغم همه مبارزات مشاهده میشد چون آن امامت متصل به ولایت الهی بر جامعه حاکم نبود و فقط به امر مرحوم سید عبدالحسین لاریها و امثالهم برای دفاع از اسلام به میدان میآمدند و آن ولایت الهی که باید در قامت ولایت فقیه میدرخشید نبود، باز سرنوشت مملکت در اختیار آنها بود. در مدت 250 سال میگفتند آفتاب در محدوده مستعمرات انگلیس غروب نمیکند اما عظمت ولایت را دیدیم عظمت و اینجاست که انسان این عظمت و اقتدار را درک میكند.
وی در پایان این مراسم ابراز امیدواری كرد كه ایل قشقایی در اربعین نیز با لباسهای اصیل خود و به همراه تمام اقوام و عشایر دیگر به كربلا وارد شده تا خار چشم دشمنان شوند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي غدير
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه جریان مخالف استاد مطهری
مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضعگیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری میبینیم.
نخست جریان ولایتیها که نسبت به مطهری بیمهریهایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریانهای سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار میدادند.
رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رسالهای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهمالسلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر اینها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقالهای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاشها چرا عدهای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟
این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت به صراحت موضعگیری کند. شهید مطهری اهل اینگونه مقابلهها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه میکند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضعگیری منفی میکردند، ولایت او را ضعیف میشمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار میدادند.
رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای اینکه از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده میگیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از اینکه زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.
در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنههای زیادی با همین جهتگیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر میشود و ذیل آن حواشی مینویسد از چیزهایی که من از آن نمیگذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار میآوردند.
مطهری در میان همصنفان خودش هزینه میداد ولی دست از روشنگری دین برنمیداشت. اگر ایشان میخواست تسلیم پسند عوامالناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمینوشت و سکوت میکرد کما اینکه هملباسان او سکوت میکردند و مورد احترام مردم قرار میگرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.
رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عدهای به نام انقلابیون میخواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمیشناختند. این جریان همهٔ ارزشها را در انقلاب میدید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن میایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزشهای اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو مینویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».
استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.
* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693