حرکت براساس شناخت صحیح مهمترین مسئله جامعه انسانی
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۲۴۰۷
گروه معارف ــ آیتالله سیدان گفت: مهمترین مسئله در زندگی انسان و جامعه انسانی مسئله شناخت صحیح و حرکت، براساس شناخت صحیح است که این امر در دین ما به هدایت تعبیر میشود
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیتالله سیدجعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان، امروز 12 دیماه در چهارمین پیش نشست کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: مهمترین مسئله در زندگی انسان و جامعه انسانی مسئله شناخت صحیح و حرکت براساس شناخت صحیح است که این امر در دین ما به هدایت تعبیر میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: هیچ مسئلهای ارزندهتر و پر اهمیتتر از این هدایت و شناخت نیست، البته خطرناکترین معضل انسانی نیز گمراهی و ضلالت و این موضوع هم به حکم عقل و هم به حکم نقل از مسائل استوار و روشن است.
اهمیت هدایت در مهم ترین سوره قرآن
سیدان افزود: در قرآن کریم کتاب هدایت از مهم ترین سورهای که در آن آمده سوره حمد است و تنها چیزی که خداوند در این سوره به بندگان فرموده این است که «از من هدایت بخواهید»، کسانی که در جهت هدایت نقشی دارند، از ارزش و امتیازی خاص برخوردار هستند، منظور از این، هدایت گسترده در تمام ابعاد اعتقادی، اخلاقی، عملی، فردی، اجتماعی و عبادی است.
وی ادامه داد: مرکز همه این هدایتها قرآن و عترت است و این دو منبع شناخت صحیح در همه ابعاد بوده و محور آن ولایت است، ولایت موجب کمال مکتب و اکمال نعمت است، شخصیتهایی که در این مورد از هدایتگری فعالیت دارند، جایگاه ارزنده آنان کاملاً مشخص است.
سیدان با اشاره به آثار علمی علامه لکهنوی عنوان کرد: اثر کمنظیر و بلکه بیبدیل عبقات الانوار اثری است که در مسئله شناخت صحیح در تمام ابعاد بوده و بستگی به موضوع مهم ولایت دارد؛ غیرولایت همه آنچه در رابطه با ارکان دین وجود دارد، قابل سقوط، نیابت و تبدیل است، اما آنچه قابل سقوط و تبدیل نیست و برای هر فرد عاقلی ثابت میماند، ولایت است.
وی اظهار کرد: کتاب «عبقاتالانوار» اثری است که دریایی از مطالب در رابطه با پاسخ به شبهات را در خود جای دارد و در تبیین مطالب به نحوی عمل شده که جای هیچ نکتهای را برای افراد و منتقدان منصف باقی نمیگذارد.
شخصیت موفق علامه میرحامد حسی
این مدرس عالی حوزه علمیه خراسان افزود: خیلی به جاست که در رابطه با آثار و شخصیت مرحوم علامه میرحامد حسین و آثار ایشان کار علمی انجام بشود، ایشان از شخصیتهایی هستند که به تعبیر امام صادق(ع) قرین فرشتگان قرار میگیرند، ایشان شخصیتی است که در این عرصه سخت موفق بوده و امیدواریم آثارشان مورد توجه باشد، چرا که ما باید در کشور شیعی خود هرچه بیشتر، مکتب حقه شیعه را تثبیت کنیم.
سیدان تصریح کرد: در رابطه با آیه ولایت که اکثر علما از آن سخن میگویند، مطالب به صورت کلی مطرح شده است و به حکم مدارک معتبر رسیده از فریقینهای مخصوص، آیه مخصوص امیرمومنان(ع) است، اما در بیان این بزرگمرد آمده که ایشان میگوید: «آیه دلالت خارجی دارد و خود آیه مطالب را بهگونهای مطرح کرده که شخصی بودن و وقوع آن در خارج مشخص میشود». در هیچ فقهی زکات دادن در رکوع استحباب ندارد، اما آیه میخواهد اشاره کند که یک جریان در خارج رخ داده و خود آیه بحث شخصی را مورد توجه قرار میدهد.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف ولایت آیت الله سیدان مکتب تشیع آیه ولایت قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۲۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051