Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.

از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِیَائِکُمْ مَعْرُوفًا ۚ کَانَ ذَٰلِکَ فِی الْکِتَابِ مَسْطُورًا

پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است؛ و همسران او مادران آن‌ها [= مؤمنان]محسوب می‌شوند؛ و خویشاوندان نسبت به یکدیگر از مؤمنان و مهاجران در آنچه خدا مقرّر داشته اولی هستند، مگر اینکه بخواهید نسبت به دوستانتان نیکی کنید (و سهمی از اموال خود را به آن‌ها بدهید)؛ این حکم در کتاب (الهی) نوشته شده است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۶ سوره احزاب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۶ سوره احزاب

پیامبر (ص) در خطبه غدیر فرمودند:‌ای مردم، کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او. سپس فرمود آگاه باشید آن که من صاحب اختیار اویم، پس این علی صاحب اختیار اوست. خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یار او را یاری کن و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد.

رسول خدا با آوردن قسمتی از این آیه در فرمایشات خود برای مردم تبیین می‌کند که حضرتش «اولی به انفس» است. «به این معنی که حق ولایت پیامبر (ص) و اعمال تصرف از ناحیۀ آن بزرگوار در کلیّۀ امور مردم مقدم بر حق مردم می‌باشد و پس از گرفتن این اقرار جملات، چون «فمن کنت مولاه» «فمن کنت ولیُّهُ فَعلیٌّ ولیُّهُ» و «فمن کنت أمیرُه فَعلیٌّ أمیرُه» متفرع بر اخذ اقرار نمودند.»

در تفسیر مجمع البیان می‌خوانیم:پیامبر اکرم (ص) میان مسلمانان (انصار و مهاجرین) عقد اخوّت برقرار کرده بود، به گونه‌ای که مثل برادر حقیقی از یکدیگر ارث می‌بردند، زیرا مهاجران در آغاز، از وطن و اموال و بستگان خود دور شده بودند و عقد اخوّت، این موارد را جبران می‌کرد تا آنکه آیه نازل شد و چنین ارثی را لغو کرد و فرمود:ملاک ارث بردن، خویشاوندی است.

هنگامی که فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد حرکت برای جنگ تبوک صادر شد، بعضی گفتند:ما باید از والدین خود اجازه بگیریم. این جمله نازل شد که «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ».

پیامبر اکرم (ع) در روز غدیرخم که به فرمان خداوند، حضرت علی علیه السلام را به جانشینی خود منصوب فرمود، قبل از معّرفی و نصب آن حضرت، جمله‌ی «أ لست اولی بکم من انفسکم» را بیان فرمودند و از آنان اقرار گرفتند که آیا طبق آیه قرآن، من از شما حتّی نسبت به خودتان اولویّت ندارم؟! همه گفتند:بله. آنگاه پیامبر (ص) فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»

اولویّت پیامبر بر مؤمنان، در مسایل حکومتی و فردی و تمام امور است. «النَّبِیُّ أَوْلی» چنانکه در آیه‌ی ۳۶ همین سوره می‌خوانیم:برای هیچ زن و مرد با ایمانی در برابر قضاوت پیامبر حقّ انتخاب و اختیاری نیست. «ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ إِذا قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ» در روایات بسیاری آمده است:پیامبر اکرم (ص)، این اولویّت را برای امامان معصوم علیهم السلام نیز قائل بودند.

در حدیث می‌خوانیم:رسول خدا (ص) فرمودند: «والذّی نفسی بیده لا یؤمن احدکم حتّی اکون احَبَّ الیه من نفسه و ماله و ولده والناس اجمعین» سوگند به خدایی که جانم در دست اوست، ایمان هیچ یک از شما کامل نیست، مگر این که مرا از جان و مال و فرزند و از همه‌ی مردم بیشتر دوست داشته باشد.

پیام‌های آیه ۶ سوره احزاب

۱- پیامبر، بر تمام مؤمنان ولایت کامل دارد و ولایت آن حضرت بر مردم، از ولایت خودشان بر امورشان برتر است. «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ» (در جامعه اسلامی، باید دین سالاری باشد.)

۲- لازمه‌ی ایمان به خداوند، پذیرش ولایت رسول خداست. «النَّبِیُّ أَوْلی»

۳- احترام همسران پیامبر لازم است. «أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» (حتّی پس از رحلت پیامبر، کسی حقّ ندارد با همسران پیامبر ازدواج کند.)

۴- قرار گرفتن همسران پیامبر به منزله‌ی مادر، سبب ارث بردن آنان از مردم نمی‌شود. «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ»

۵-خویشاوندی و پیوند‌های خانوادگی، اولویّت آور است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ»

۶- قوانین ثابت ارث، مانع رسیدگی به وضعیّت دوستان محروم نشود. «إِلاّ أَنْ تَفْعَلُوا إِلی أَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفاً»

۷- اولویّت خویشاوندان در ارث، بعد از عمل به وصیّت است. وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ ... إِلاّ أَنْ تَفْعَلُوا ... (آری، اگر فردی وصیّت کرد که بخشی از مال او صرف دوستانش شود، اوّل باید به وصیّت عمل شود و سپس تقسیم شود.)

۸-احکام ومسایل حقوقی را در امور خانوادگی جدّی بگیریم. «فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً»

۹- ثبت و ضبط امور، کاری الهی است. «فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن کریم آیه ۶ سوره احزاب پیامبر اکرم ال م ؤ م ن ین ت پیامبر اولوی ت أ و لی ب من کنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۸۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که وقف همچنان بین مردم با روش‌های سنتی‌اش شناخته می‌شود، آیا لازم است اطلاع‌رسانی برای روش‌های نوین آن صورت گیرد؟ گفت: مردم درباره وقف اطلاعات عمومی ندارند و نمی‌دانند وقف در چه حوزه‌هایی می‌تواند کارایی داشته باشد. از آنجایی که وقف بستگی به نیت افراد دارد، حوزه‌ گسترده‌ای دارد؛ یعنی هم حوزه‌های سنتی و هم حوزه‌های نوین را دربر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام نقیب ادامه داد: از قدیم مردم با حوزه‌های سنتی وقف سروکار داشتند، ولی الان از شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه وقف کار می‌کنند، اطلاعی ندارند. علاوه‌بر اطلاع‌رسانی لازم است وقف‌ها ساماندهی شوند. یعنی به افراد مسیر را یاد دهیم. اگر کسی می‌خواهد وقف کند، بگوییم چه حوزه‌هایی در اولویت وقف قرار دارد، تا نیازهای کشور برطرف شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که گاهی مردم می‌گویند چگونه می‌توان بابت اموال یا املاکی که وقف کردیم، اعتماد کرد که در جای صحیح مورد استفاده قرار گیرد، توضیح داد: اعتمادسازی با شفافیت است. باید صندوق‌های مالی مشخص وجود داشته باشد و هر ساله گزارش‌های خود مبنی بر میزان سود و حفظ اموال را ارائه دهند. چون هرجا پای پول وسط باشد، امکان دستیابی عده‌ای به آن هست. شما باید راه‌های دستیابی دیگران را به آن ببندید. باید ناظرینی را بر صندوق‌های مالی مشخص کرد و سالانه گزارش‌های دقیق ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • دفاع از کشور مستلزم حضور همه جانبه در میدان است
  • کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد