امام از طرف خداوند ولایت کلی، تکوینی و الهی بر همه وجود دارند
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۹۷۳۵
استاد حوزه علمیه گفت: امام از طرف خداوند ولایت کلی، تکوینی و الهی بر همه وجود عالم امکان دارند، انتخاب امام تنها از ناحیه خداوند صورت میگیرد.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام «محمدحسین بحرینی» شامگاه جمعه ۲۴ مرداد به مناسبت ماه ذیالحجه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: در این چند روز آیات مهمی همچون آیات مباهله، آیه تطهیر و سوره هلاتی در شان ۵ تن آل عبا نازل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره آیه ۵۵ سوره مائده، عنوان کرد: «انَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ". "ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده اند، همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.»
استاد حوزه علمیه افزود: گروهی از یهودیان تازه مسلمان از پیامبر(ص) درخواست معرفی وصی را کردند، پیامبر(ص) این اصحاب را به مسجد بردند و امیرمومنان امام علی(ع) را که درمسجد مشغول به نماز بودند به عنوان ولی خود معرفی کردند.
حجتالاسلام بحرینی ادامه داد: پیش از رسیدن پیامبر(ص) و اصحاب ایشان به مسجد امیرمومنان امام علی(ع) در حالت رکوع نماز خود به سائلی انگشتر باارزشی عطا کرده بودند، شان نزول آیه ۵۵ سوره مائده به این عمل امیرمومنان امام علی(ع) مربوط است که خداوند ایشان را به عنوان ولی خود پس از پیامبر(ص) معرفی میکنند.
وی با بیان اینکه آیه تطهیر، آیه ۳۳ سوره احزاب و آیه ۵۵ سوره مائده همه حول محور ولایت و خلافت الهی است، اظهار کرد: امام رضا(ع) درباره امامت فرمودند امامت خلافت خداوند است، امام از طرف خداوند ولایت کلی، تکوینی و الهی بر همه وجود عالم امکان دارند، در این تعریف همه شئون امام نهفته است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیه ۳۰ سوره بقره درباره انتخاب خلیفه توسط خداوند بر روی زمین است، ابراز کرد: این آیه به ما میفهماند که انتخاب خلیفه بر روی زمین فقط و صرفا کار خداوند است. درباره انتخاب خلیفه خداوند با کسی مشورت نکرد، مسلمانان هم حق ندارند خلیفه را از طریق شورا انتخاب کنند.
حجتالاسلام بحرینی بیان کرد: خلیفه خدا باید با خدا ارتباط داشته و مطهر، پاک، از ظلمها و ستمها یا هر نقصی به دور باشد، بنابراین جعل و معصوم بودن امام کار خداوند است.
وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم جعل خلافت الهی کار خداوند است، گفت: در قرآن کریم انتخاب آدم، حضرت داوود(ع) یا حضرت ابراهیم(ع) و بقیه پیامبران مثال زده شده است که خداوند آنها را به عنوان خلیفه یا پیامبر خود انتخاب کرده است.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در انتخاب خلیفه خود کوتاهی ندارد هر اشکالی وجود دارد از ما است که دنبال شناخت خلیفه الهی نیستیم.
پایان پیام/487
منبع: شبستان
کلیدواژه: خلیفه خلیفه الله ولایت مداری ولایت استاد حوزه علمیه انتخاب خلیفه پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است
شیخ محمد عزیز حنیفی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت استان فارس در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، تقریب و وحدت در زمان امام صادق(ع) را در بالاترین حد خود دانست و اظهار داشت: بزرگواران دین، همه در راه دین مبین اسلام گام برداشته اند؛ حقیقتاً این حرکت رضای الهی را در برداشت.
این عالم اهل ست تصریح کرد: هیچ اختلاف و تفرقه ای در زمان امام صادق(ع) وجود نداشت و به همین دلیل کسی از امام انتقاد نکرد و نتوانستند سخن و انتقادی به امام وارد کنند.
عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، بیان کرد: آنان خدا را در انجام امورات خود می دیدند؛ زیرا این مسیر اصلی رضای الهی است که موجب احترام و نصرت الهی خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: ایشان بابرکت بودند، اهل سنت نیز بر اساس روش و سیره آن بزرگواران حرکت کرده اند زیرا همان مسیر قرآن و سنت رسول الله(ص) است؛ کسانی که این مسیر را پیموده اند پیرو واقعی آنان خواهد بود و در مقابل، هر گونه حرکت و کج راهی موجب خسران و نابودی خواهد شد.
انتهای پیام/